Sunday, March 27, 2016

Pergi Mu Tiada Kembali..


27 Feb 2016 - Pagi dalam pukul 10 lebih gerak ke HSA hantar Udin g wad kecemasan sbb mula sesak nafas balik..masuk je wad kecemasan terus zon kuning..kata Doc kuman masih ada kt paru-paru..ni yg sampai sekarang dok ralat..dah tau kuman masih ada..nape bg discharged,,Ya Allah..sebaknya rasa..

Jangkaan aku sama mcm aritu, check siap semua masuk wad biasa kat Dahlia T4.. tp kenapa x masuk dlm ICU terus..jawapan Doc & Nurse ICU Full..tp peralatan semua kami dah bwk kesini..kata diorang..tipu ke betul..Allah je yg tau..

Dalam jam 9.50 mlm..aku ngan mak je berdua teman udin..udin masih lum sedar tp xnk pikir bukan2..duk kt luar..saje jenguk dalam tgk udin..sekali nampak udin dikelilingi doktor & nurse, kain tirai ditarik.. Nampak diorang tekan2 dada udin,selalu tgk dlm drama je..xsangka jd depan mata..aku tau ape yg bakal terjadi..tp aku xnk mengiyakan..aku masih berharap sbb semua berlaku terlalu cpt..seorang doc perempuan melayu keluar dr tirai "kami sedang cube sedaya upaya" aku dgn mak kt belakang tirai x berhenti menangis dan berdoa..

Mak kata "ani cube kau tgk kt cermin tingkap" (katil Udin disebelah tingkap) nampak segala usaha yg dilakukan oleh doc & nurse..mak kata , "nanti udin dah sedar mesti sakit dada die..dieorang buat kuat2 mcm tu" Doc India Perempuan keluar dari tirai minta mak aku duduk kat kerusi "Minta maaf makcik, kami x dapat selamatkan dia" aku rasa mcm x berpijak kt lantai tu..terduduk aku kt lantai..Allahuakbar..kau ambil adik bongsu ku Ya Allah..

Aku pegang tangan mak, aku meraung kt situ..aku x peduli dah orang sekeliling pandang..aku rasa semuanya mcm mimpi..aku kuatkan semangat telefon Abah..abah meraung panggil nama aku..dah la abah sorang2 kat rumah..aku telefon suamiku suruh cpt2 g amik abah dtg terus hospital..telefon kakak dgn adik aku..

Siap mandikan dan kafankan di hospital dan solatkan sekali, Mak & Abah naik sekali van jenazah..dalam perjalanan balik ke rumah..aku bwk kereta dgn air mata x berhenti meleleh..sampai terus kemas rumah cpt2 dlm kul 1.00 pagi..clearkan ruang tamu..jenazah dibawa masuk menghala ke arah kiblat...Udin..adik bongsuku..

Bacaan yasin kedengaran..ni la last udin balik kt rumah..jam 8.30 pagi van jenazah datang untuk bawa solat di masjid dan seterusnya kebumikan jenazah..Mak dengar van sampai terus pegang udin..Udin..udin mak kata..Ya ALLAH..


Solat Jenazah di Masjid ciku..


Jenazah diturunkan dari Van..

Urusan kebumi pantas sgt..x sempat tgk..tau2 dah letak papan..ralat jgk kt situ..talkin dibaca..sebak rasa sampai 1 masa dah xde air mata turun sbb rasa semua ni macam mimpi..selesai urusan pengebumian adik bongsu ku..

 


Ini rumah mu sekarang adik bongsu ku..Tenanglah kau disana..Doa kami sentiasa mengiringimu..

Nik Mohamad Sollehuddin Bin Nik Normah
 (03.11.1992 - 27.02.2016)









0 comments:

Post a Comment