Saturday, March 26, 2016

Pergi Mu Tiada Kembali..


27 Feb 2016 - Pagi dalam pukul 10 lebih gerak ke HSA hantar Udin g wad kecemasan sbb mula sesak nafas balik..masuk je wad kecemasan terus zon kuning..kata Doc kuman masih ada kt paru-paru..ni yg sampai sekarang dok ralat..dah tau kuman masih ada..nape bg discharged,,Ya Allah..sebaknya rasa..

Jangkaan aku sama mcm aritu, check siap semua masuk wad biasa kat Dahlia T4.. tp kenapa x masuk dlm ICU terus..jawapan Doc & Nurse ICU Full..tp peralatan semua kami dah bwk kesini..kata diorang..tipu ke betul..Allah je yg tau..

Dalam jam 9.50 mlm..aku ngan mak je berdua teman udin..udin masih lum sedar tp xnk pikir bukan2..duk kt luar..saje jenguk dalam tgk udin..sekali nampak udin dikelilingi doktor & nurse, kain tirai ditarik.. Nampak diorang tekan2 dada udin,selalu tgk dlm drama je..xsangka jd depan mata..aku tau ape yg bakal terjadi..tp aku xnk mengiyakan..aku masih berharap sbb semua berlaku terlalu cpt..seorang doc perempuan melayu keluar dr tirai "kami sedang cube sedaya upaya" aku dgn mak kt belakang tirai x berhenti menangis dan berdoa..

Mak kata "ani cube kau tgk kt cermin tingkap" (katil Udin disebelah tingkap) nampak segala usaha yg dilakukan oleh doc & nurse..mak kata , "nanti udin dah sedar mesti sakit dada die..dieorang buat kuat2 mcm tu" Doc India Perempuan keluar dari tirai minta mak aku duduk kat kerusi "Minta maaf makcik, kami x dapat selamatkan dia" aku rasa mcm x berpijak kt lantai tu..terduduk aku kt lantai..Allahuakbar..kau ambil adik bongsu ku Ya Allah..

Aku pegang tangan mak, aku meraung kt situ..aku x peduli dah orang sekeliling pandang..aku rasa semuanya mcm mimpi..aku kuatkan semangat telefon Abah..abah meraung panggil nama aku..dah la abah sorang2 kat rumah..aku telefon suamiku suruh cpt2 g amik abah dtg terus hospital..telefon kakak dgn adik aku..

Siap mandikan dan kafankan di hospital dan solatkan sekali, Mak & Abah naik sekali van jenazah..dalam perjalanan balik ke rumah..aku bwk kereta dgn air mata x berhenti meleleh..sampai terus kemas rumah cpt2 dlm kul 1.00 pagi..clearkan ruang tamu..jenazah dibawa masuk menghala ke arah kiblat...Udin..adik bongsuku..

Bacaan yasin kedengaran..ni la last udin balik kt rumah..jam 8.30 pagi van jenazah datang untuk bawa solat di masjid dan seterusnya kebumikan jenazah..Mak dengar van sampai terus pegang udin..Udin..udin mak kata..Ya ALLAH..


Solat Jenazah di Masjid ciku..


Jenazah diturunkan dari Van..

Urusan kebumi pantas sgt..x sempat tgk..tau2 dah letak papan..ralat jgk kt situ..talkin dibaca..sebak rasa sampai 1 masa dah xde air mata turun sbb rasa semua ni macam mimpi..selesai urusan pengebumian adik bongsu ku..

 


Ini rumah mu sekarang adik bongsu ku..Tenanglah kau disana..Doa kami sentiasa mengiringimu..

Nik Mohamad Sollehuddin Bin Nik Normah
 (03.11.1992 - 27.02.2016)









Ayam Panggang


1 ekor ayam - bersihkan dan tidak perlu dipotong kecil

Bahan - bahan untuk make up ayam 

3 biji bawang besar
4 biji bawang putih
1 inci halia
2 atau 3 sudu besar sos lada hitam 
1 sudu besar lada hitam tumbuk 
2 sudu besar madu
1 ketul kiub ayam Knorr
2 sudu besar gula pasir- hana gune gula perang
2 sudu besar herba campuran
1 1/2 sudu teh garam halus
Sedikit air untuk mengisar kesemua bahan make-up.
Sedikit mentega 

Campur kesemua bahan make-up dengan sedikit air dan kisar. 
Lumurkan keseluruhan bahan tadi diluar dan dalam ayam yang telah 
dibersihkan. 
Perap selama 1 1/2 jam 
Sapu sedikit mentega keseluruhan ayam dan bakar/panggang. 
Bakar selama 1 1/2 jam atau sehingga ayam masak. 
Semasa membakar, selepas 1/2 jam pertama, sapukan ayam dengan 
minyak dan campuran rempah yang menitis. 
Ini supaya ayam tidak terlalu kering. 






Ready..lawan dgn Sos Lada Hitam & Coleslow


SOS BLACK PEPPER  

Bahan-Bahan: 1 labu bawang besar holland (kaler kuning) dicincang halus 
4 sb (rata) tepung gandum 
1 kiub ayam 
2 sb sos tiram 
2 sb kicap manis (untuk gelapkan sos) 
4 sb sos lada hitam 
2 sb lada hitam ditumbuk kasar 
3 cawan air (atau lebih) S
edikit oregano 
2 sb mentega 

Cara-Cara: 

Cairkan mentega ke dalam periuk (sauce pan),tumis bawang besar 
hingga layu dan wangi 
Masukkan lada hitam yang ditumbuk kasar, tumis sekejap. 
Masukkan tepung gandum ( bancuh ngan air) kacau selalu supaya 
tidak bergentel. 
Masukkan air.Kacau sebati (guna hand whisk lagi senang nak kacau).
Masukkan kiub ayam 
Masukkan sos lada hitam,sos tiram dan kicap.Kacau sebati.Kalau 
nampak pekat sangat tambah sedikit air.
Masukkan oregano.Renehkan sebentar Sesuaikan rasa.Kalau nak lebih 
gelap tambah sukatan kicap.


Bahan-Bahan:

1/4 bahagian sayur kobis, dihiris atau cincang kasar
4-5 sudu besar mayonis
1 batang lobak merah, parut kasar
1 sudu besar gula putih
sedikit garam

Cara Penyediaan:

Di dalam mangkuk, campurkan mayonis, garam, gula Kacau sebati.
Kemudian masukkan kobis yang dicincang kasar dan juga 
parutan karot. gaulkan sehingga semua bahan sekata. 
Jika coleslaw masih kering tambahkan sedikit mayonis. 
Tetapi jangan terlalu banyak kerana nanti coleslaw bila direhatkan 
akan mengeluarkan sedikit air dari sayuran.
Sejukkan di dalam peti ais sebelum menghidang

Aiskrim Sumi


Bahan-bahan

1 tin susu pekat (sy guna 1/2 je)
1 tin susu cair
4 tin air kosong
secubit garam
2 bungkus sumi

Campur 2 susu dengan 1 tin air dan garam
Masak air sampai garam hancur
Masukkan baki 3 air tin
Kacau rata
Sumi yang dibelah tadi masukkan dalam plastik ais krim lepas tu tuang adunan tadi dalam plastik ais krim tersebut











Monday, March 14, 2016

Layan Steamboat

Macam lama sgt x dtg mkn steamboat kt Bkt Layang2..1 cucuk sama je RM 1.10..dah xde yg 50sen, RM 1..tp kena pandai pilih lori..tkt kena yg x sedap...






Udin Masuk Hospital


Adik bongsu, udin sesak nafas dah 2 mggu..pergi HSI asyik suruh balik je..sekali g HSA terus masuk ICU..Jangkitan kuman kat paru2..Get well soon my bro..



 


Dah discharge ari khamis..Alhamdulillah..




Dinie & Majlis Perpisahan Mak Tok

19/2/2016 - Mak dah bersara..yahoo..kerja dari kiteorg kecik lg..sian mak..arini g tempat kerja mak..ade mkn2 utk perpisahan Mak..





Syok layan Nasi Jagung..lupe nk snap pic Mak..sorry mak..

Happy 4th Anniversary To US!!

Alhamdulillah..dah 4 tahun kite melayari rumah tangga ni..Semoga hari2 mendatang dpt kita hadapi bersama dgn tabah..Cayang adik & Papa!!


 

beza kan 1 guna filter 360, 1 lagi original..hahahaha




Ok layan pic Dinie tayang gigi..



Kek tahun ni xbuat pun..beli jew..kikiki..TQ husben..


Cyg Papa!!



Dak tecik pun nak kek tau..hehe




Dinie & Spiderman Teciknye..


 
Mummy In Pinky Blogger Template by Ipietoon Blogger Template