Tuesday, October 27, 2015

Butter Cheese Cake


Bahan-bahan :

1 cawan mentega 
1 cawan cream cheese
1/2 cawan gula kastor 
2 biji telur 
1 1/4 tepung gandum 
1 sudu kecil baking powder
1 sudu teh esen vanila 
1/2 cawan susu pekat
1/4 cawan susu cair

Cara - cara :

Putar mentega dan gula sampai putih.
Masukkan sebiji demi sebiji telur, putar sebati. 
Tambah esen vanila, masukkan susu pekat dan susu cair
Masukkan cream cheese, pukul sebati
Last masukkan tepung gandum yang dah diayak dgn baking powder.
Asingkan sikit letak serbuk koko dan hias atas kek
Bakar pada 170 C selama 1 jam atau hingga masak secara waterbath. 


Saturday, October 24, 2015

Tempahan Kek Hari Jadi


Siap simple je Kek Coklat Moist untuk birthday anak Babysitter Dinie..

HAPPY BIRTHDAY ABG AMIR


Follow resepi ni kompom menjadi..

Try topping baru aritu 

3 sudu besar serbuk koko
3 sudu besar margerin
1 cawan susu pekat

masak atas api sampai semua sebati, bila dah sejuk siram atas kek
Siap

Carrot Cupcake


Bahan -Bahan :

4 biji telur
120 gm gula perang
120 gm gula castor
1 1/4 cawan minyak 
badam.. kena panggang sekejap dalam oven...
1 cawan carrot yang telah disagat
1 sudu besar susu cair/susu segar

*250 gm tepung superfine (nak guna tepung gandum pun boleh)
*1 sudu kecil baking soda
*1/2 sudu teh serbuk kayu manis
*1/4 sudu teh garam
Satukan semua bahan2 kering * dalam satu bekas...

Cara2 membuatnya:

Pukul gula castor + gula perang + telur tadi sehingga betul2 kembang..

Kemudian,masukkan minyak .. Pukul lagi...

Bila dah kembang, masukkan bahan2 kering yang telah disatukan tadi sedikit 
demi sedikit ke dalam adunan tadi... (masa nie jangan guna mixer.. just sebatikan guna 
whisk/senduk kayu), Kacau rata

kemudian satukan badam, dan parutan carrot ke dalam adunan. kacau rata 
adunan tadi


Akhir sekali masukkan susu.. susu nie untuk moistkan dia...


masukkan adunan tadi ke dalam bekas cupcakes.. 


bakar pada suhu 170 celcius.. selama 18-20 minit...


http://raihannavanilla.blogspot.my/2011/07/resepi-carrot-cupcakes-dan-video.html




Nasi Hujan Panas


Bahan-Bahan:

4 cawan beras basmati (cuci bersih, rendam selama 1/2jam kemudian toskan)
4 cawan air
1 cawan susu cair
2 helai daun pandan (simpul)
1 kiub ayam maggie
4 ulas bawang merah (tumbuk)
2 ulas bawang putih (tumbuk)
1cm halia (tumbuk)
Rempah 4 sekawan (B.lawang, cengkih, pelaga, kulit ky manis)
Minyak/Mentega/minyak sapi
Pewarna merah,hijau n kuning (saya xde merah ganti pink)
Hirisan ketumbar,gajus n kismis

Cara-Cara:

Panaskan minyak/butter/minyak sapi, tumis rempah 4 sekawan dan juga bahan 
tumbuk hingga naik bau.Masukkan daun pandan simpul tumis sekejap supaya harum
Masukkan air dan kiub ayam.Biarkan hingga mendidih
Masukkan beras dan susu cair, gaul sebati.Biarkan hingga nasi kering (Kacau sekali 
sekala untuk mengelakkan hangit di bahagian bawah)
Setelah nasi kering, kecilkan api dan buat lubang kecil2 pada nasi menggunakan sudu 
dan titiskan warna merah, kuning dan ijo. Letak berasingan (jauh2 sket setiap lubang)


Tutup periuk dan tunggu hingga nasi masak sepenuhnya (macam masak nasi biasa)
Bila nasi masak, gembur2kan nasi dan taburkan daun ketumbar, gajus n kismis


http://linapg.blogspot.my/2014/07/resepi-nasi-hujan-panas-senang-dan-sedap.html


Ayam Masak Merah

Bahan bahan:
1 ekor ayam - lumur garam + kunyit & goreng separuh masak.
2 sudu besar sos cili
2 sudu besar sos tomato
3 biji tomato - belah 4
Garam secukup rasa
Gula secukup rasa - saya tambah
Minyak utk menumis
Bahan bahan kisar halus:
4 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
2 cm halia
15 - 20 tangkai cili kering - rebus sebentar dan kisar

Bahan bahan hiris:
3 biji bawang besar - lagi sedap bwg holland

Cara cara:

Panaskan minyak dalam kuali dan masukkan bahan kisar dan gaul rata.

Lepas tu masukkan cili kering yang dikisar dan sos cili dan tomato. Tumis sampai pecah minyak.

Bila dah pecah minyak, masukkan ayam yang digoreng separuh masak tadi. Jika digoreng garing, ayam akan menjadi liat. Dikacau rata dan biarkan seketika.

Masukkan buah tomato dan garam. Masak sehingga pecah minyak. Taburkan sedikit gula, jika suka. Bila rasa dah sebati, dan warnapun dah cantik, bolehlah ditutup api.

http://aziejaya.blogspot.my/2014/08/ayam-masak-merah-yang-paling-best.html


Kuey Teow Kungfu


Cara Goreng Kueyteow


3 senduk minyak masak
2-3 biji telur
1 paket kueyteow dibahagikan kepada 4-5 bahagian

Panaskan minyak sehingga betul-betul panas.. pukul telur kueyteow tu basuh dan tos dulu hingga kering.. kemudian 
ambil 1 bahagian kecil kueyteow masukkan dalam telur yang telah dipukul.. kacau 
rata dan kaut dengan senduk masukkan dalam kuali.. biarkan hingga perang.. 
terbalikkan.. kemudian angkat dan ketepikan.. kalau boleh letak tisu masak tu bagi 
dia serap minyak sikit ;) kalau telur habis, boleh tambah lagi :)

Cara sediakan kuah

3 biji bawang putih diketuk
Ayam 
Sotong
Carrot
baby corn
Sawi
Kobis Bunga
1 sudu besar lada sulah
2 sudu sos tiram
sedikit garam
Kiub ayam
2 sudu tepung jagung dibancuh dengan air


Panaskan 1 sudu makan minyak masak.. masukkan bawang putih kacau hingga keperangan.. masukkan 2 sudu sos tiram supaya rasa sedap dan warna tak pucat..kemudian masukkan air dan kiub ayam.. masukkan isi ayam, carrot dan anak jagung.. masak sehingga agak empuk.. kemudian masukkan ayur.. masukkan 1 sudu lada sulah berserta sedikit garam.. Last sekali masukkan bancuhan tepung jagung.. korang boleh agak-agak kuah banyak mana.. fungsi tepung jagung untuk memekatkan kuah..

Bila dah siap, boleh curahkan kuah tadi ke atas kueyteow.. makan dengan cili padi potong.. cili padi potong letak dalam kicap cair

http://kasihaleeya.blogspot.my/2015/07/resepi-kuey-teow-kung-fu-paling-mudah.html



Salam Awal Muharam 1437H

DOA AKHIR TAHUN HIJRAH

Doa Akhir Tahun dibaca 3 kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib  pada akhir bulan Zulhijjah.

Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata :
“Kesusahan bagiku dan sia-sia lah pekerjaanku menggoda anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan aku satu saat jua. Dengan sebab membaca doa ini, Allah ampunkan dosanya setahun”

DOA AWAL TAHUN

Doa Awal Tahun dibaca 3 kali selepas maghrib pada malam satu Muharram.

Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata :
“Telah amanlah anak Adam ini daripada godaan pada tahun ini kerana Allah telah mewakilkan dua Malaikat memeliharanya daripada fitnah Syaitan”.



Happy 56th Birthday Abah


Berjaya jugak buat Kek Tiramisu utk birthday Abah..

Happy 56th Birthday buat Abah..Semoga sihat disamping keluarga dan cucu tersayang..Jangan susah hati, wpun ape pun terjadi..kiteorg semua ada utk abah..Sayang Abah..wpun kadang2 susah nk nampak tunjuk syg tu, kiteorg tau Abah syg kiteorg.. Petang kite potong kek k... P/s : arap2 bertabahlah sebab ptg nanti Dinie yang akan conquer kek abah..hahahaha




Ready nak tiup lilin..


Penuh semangat Dinie tiup lilin..


Tepuk tangan suke lak dak kecik tu..



Tok Abah & Cucu


Potong kek pun Dinie hijack jgk..


Makan beradab pulak..


3 lapis..nasib menjadi..Alhamdulillah..

Happy 56th Birthday Abah

Kek Tiramisu


KEK TIRAMISU KUKUS

4 biji telur - Gred A
150gm Gula halus
1/2 sudu teh ovelette
150gm tepung gandum
1/2 sudu teh baking powder
100ml minyak masak
200ml santan kotak - (Jangan campur air)

Bahan untuk lapisan :
Kopi cappuchino (3 in one) 1 sachet larutkan dengan 2 sudu besar air panas
2 sudu besar serbuk coklat

Cara-cara :

1. Pukul telur, ovellette dan gula sehingga kembang.

2. Masukkan pula tepung gandum yang di ayak terlebih dahulu dengan baking powder sedikit demi 
sedikit di dalam adunan sambil di pukul lagi.

3. Masukkan minyak dan santan berselang seli sambil di pukul lagi.


 4. Bahagikan kepada tiga mangkuk. Adunan 1 di biarkan kosong, atau jika suka boleh juga di 
campurkan sedikit keju cheddar yang di parut. Adunan 2 di campurkan dengan serbuk kopi 
cappucino dan Adunan 3 di campurkan dengan serbuk coklat.


5. Kukus lapisan 1 dan 2 masing- masing selama 10 minit, seterusnya untuk lapisan ke 3 hendaklah 
dikukus  selama 20 minit.


6. Bila kek telah sejuk, bolehlah di siram dgn Cream Cheese


Topping Cream Cheese

1 cawan cream cheese
5 sudu besar susu pekat 
1/4 cawan susu cair
Blender@mixer sebati
Tuang atas kek
Campur serbuk koko + nescafe 3 in 1
Ayak atas kek lepas dah siram cream cheese









Homemade Aiskrim

Resepi Homemade Aiskrim

1 tin susu cair
1/2 tin susu pekat..(saya guna suku tin shj)
1 sudu esar ovalett
1 sudu teh esen vanila
pewarna dan perasa pilihan

Masukkan kesemua bahan2 td kecuali pewarna dan perasa kegemaran ke dlm mixer dan 
putar selama 20 minit sampai kembang..
Bila dah siap, asingkan letak perisa dan pewarna.
Masukkan dlm bekas bersesuaian, bekukan..
Siap!!

http://gojesme.blogspot.my/2014/03/resepi-homemade-aiskrim-paling-senang.html




Tergoda..


 


Godeh2 fb tgk org post Maggi Ketam..mak aii meleleh..dah lame sgt2 x mkn megi..stok pun xde..mesej suami tlg beli megi balik kje kikiki..

xdpt ketam wat biase dah la lpskan gian..hahaha


ni makan lagi maggi..ish..ish..




Rezeki..Alhamdulillah..

Time kasih kak epy belanja geng opis..Nasi Kerabu & Murtabak Besar..






Nasi Ayam


http://kasihaleeya.blogspot.com/2013/07/resepi-nasi-ayam-simple-tapi-sedap-buka.html

NASI AYAM


3 pot beras (untuk keluarga kecilku)
basuh beras bersih-bersih dan toskan
lemak dan kulit ayam (jangan buang.. basuh bersih dan guna untuk masak nasi)
3 sudu majerin
(bahan tumbuk)
3 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia

* on kan rice cooker anda.. bila dah panas, masukkan majerin.. tumis bahan tumbuk 
hingga perang.. masukkan lemak dan kulit ayam.. tumis sekali ya.. kemudian 
masukkan beras tadi dan kacau rata-rata hingga wangi.. membunuh ok bau dia time ni.. hahah.. kemudian 
masukkan sup dari rebusan ayam.. jangan banyak sangat air takut nasi menjadi lembikkurang tak pe.. Ok!! siap nasi ayam!!!! kalau sup tak cukup, pepandailah korang 
tambah air biasa ke apa.. hehehe

SUP


potongan ayam

(bahan tumbuk)
4 biji bawang putih
2 biji bawang merah
2 inci halia

1 kiub ayam
daun sup
daun bawang
bawang goreng

*tak perlu tumis.. didihkan air.. lebur je ayam ngan bahan tumbuk tu.. campak kiub 
ayam.. masukkan garam.. bila ayam dah masak, tutup api.. keluarkan ayam dan 
toskan ayam.. sup tu bahagikan ye..separuh untuk masak nasi.. dan selebihnya untuk 
dimakan bersama nasi ayam.. campakkan daun sup, daun bawang dan bawang goreng 
sebagai hiasan ;)

AYAM


Bahan perap
sos tiram
kicap cair
kicap manis
madu
3-4 titik minyak bijan
Lepas perap/lumurkan.. panaskan minyak.. dan goreng ayam.. tak perlu lama.. 
sebab ayam dah masak.. sampai nampak cantik je terus angkat.. potong-potong ayam macam kat stall nasi ayam :)

KUAH LADA


4-5 lada hidup (merah)
1 biji bawang putih
sedikit gula
sedikit garam
1/2 sudu kecil cuka
2 sudu makan cili sos
*blend kesemua bahan.. cili sos tak yah blend dulu pon takpe.. kemudian panaskan 
periuk.. tambah air dan cili sos (ikut tahap kepekatan masing-masing)

KUAH KICAP


*Guna balance perapan ayam tadi.. campurkan dengan kuah sup.. kalau cair.. tambah 
lagi kicap manis..




 
Mummy In Pinky Blogger Template by Ipietoon Blogger Template