Saturday, May 27, 2017

Abah (12.10.1959-23.1.2017)

18.01.2017 - dari Vietnam turun di senai jam 11 pagi terus ke KPJ PG jenguk abah dlm proses tggu utk potong kaki kiri..masuk ICU jenguk abah sayu hati..ckp kt abah kuat tau abah..kak ni dgn semua tggu abah..kiteorg ade utk abah..

Sedara mara, kwn2 abah xputus jenguk abah sambil tggu nk tolak masuk operation..pukul 9 mlm abah dah ditolak msk utk operate kaki..kami menunggu penuh pengharapan..Abah kuat kan..tu la ayat yg aku ulang2..dalam jam 12 mlm abah dah siap operate, abah dlm keadaan sadar..Alhamdulillah abah senyum kt kiteorg..abah ditolak masuk ICU utk pantau mlm ni..

Kiteorg stay kt bilik menunggu sampai keesokan pagi nye..brg2 dr vietnam mmg xterusik lg..balik pun mandi je..solat ke mkn minum semua kt KPJ..
kesian dak kecik ni xrehat lg balik dr vietnam-senai-kpj pg...
Esok pagi2 terus g jenguk abah..sayu hati tp sembunyikan dr abah..pastu abah nk tgk Dinie..merayu aku kt nurse sbb budak bwh 12 thn xle masuk..nurse tgk aku dah nak nanges agaknye..die benarkan Dinie masuk..kejap pun jadilah buat abah lepas rindu..
Aku dgn mak bawa balik kaki abah yg dah dipotong utk ditanam..sebelum tu dibasuh pastu balut plastik baru kain putih..telefon org yg urus kubur tmn cahaya masai utk maklumkan suruh korek lubang utk tanam..Alhamdulillah selesai tanam kaki abah..kaki yg selama ni keluar cari rezeki utk kami..kaki yg dah berjasa dlm besar kan kami adik beradik..sedih masa tgk mak basuh kaki abah..
19.1.2017 - petang sikit bru dpt masuk wad sbb full..dah masuk wad baru sonok borak2 dgn abah..sedara mara,kwn2 abah xputus jenguk abah..happy abah ketawa..Ya ALLAH bahagianya saat tu andai boleh diputar kembali..
kepenatan main dgn sepupu2 plus penat konon2 jg tok abah..hehe
Keadaan abah mcm makin ok rupenya Allah bg sedikit kegembiraan utk kite lupe sekejap..Hari jumaat 20/1/2017 abah pergi dialisis kt Prima tmn masai utama..ambulan KPJ anta dgn amik..aku masakkan lauk utk abah sbb die xlalu mkn..
Abah senyum kene pakse dgn aku..mak suap abah dgn Dinie makan..ni la dialisis terakhir abah..tu pun dpt 2 jam dr total sepatutnya 4 jam sbb abah sakit sgt kt bahagian kaki yg dipotong tu..ambulan bwk abah masuk KPJ semula..

Hari ahad 22/12017 abah try utk dialisis lg siap panggil nurse dr bhgian dialisis wakaf an nur tp ttp xle dialisis jd ptg abah kene anta ke KPJ Puteri..Sampai je trus masuk bilik kecemasan dan ditebuk pd bhgian leher utk buat sambungan bg membolehkan jalani rawatan dialisis..Dalam lps maghrib abah dicuba lg utk jalani dialisis..mule2 dah cantik darah mengalir lawa je..kami pun da lega sikit pastu tetibe mesin bunyi..nurse dtg tgk katenye tekanan darah drop hingga 50..Terpaksa tolak abah masuk wad dulu..utk stabilkan tekanan darah baru boleh dialisis semula.
Hari Isnin 23/1/2017 - pagi2 nurse dtg tolak abah masuk ICU kate nye dah stabil boleh utk jalani dialisis..jam 9 pagi mak suruh kami adik beradik dtg segera..sedara mara pun dah dimaklumkan..kata doc abah dah x boleh dialisis , tekanan darah dah turun..dah x boleh buat apa2..sedihnya hati           Ya Allah..abah dah xsedar..kami bisikkan La ilaha illallah berulang kali...abah mcm sedar sekejap2..tekanan makin menurun..

Tibe2 nurse suruh kami semua keluar.. tutup tirai..kami keluar semua..xlama doc panggil kami masuk dah boleh jenguk abah..masa ni xputus kami bacakan yasin..mak nyai (mak abah) peluk abah..sedara mara terdekat semua kt sisi abah..igtkan abah mengucap..xlama lps tu bacaan tekanan darah berkelip2..doc masuk dan pastikan abah telah pun meninggal unia..abah pergi tinggalkan kami semua dan alam fana ini dalam jam 10 pagi..
Lama jgk proses nak bawa balik abah..tggu van jenazah dr pasir gudang..aku teman mak..akak adik dgn sedara mara semua balik kemas apa yg patut kt rumah..kata akak sedara mara da ramai kt uma..aku turun setelkan payment..mak teman abah kejap ye..
Dalam jam 3 lebih petang jenazah abah sampai kt masjid ciku..pastu proses nk mandika abah..pak imam panggil anak2 isteri arwah, adik beradik abah utk sama2 mandikan dan seterusnya kafankan abah..allahuakbar sebak hati ni Allah je yg tau..teresak2 aku nanges xle kawal sampai pak cik aku usap kepala aku minta sabar byk2..sedih tgk tu abah aku..abah aku..bukan org lain tp darah daging aku..abah terbujur kaku..selesai mandi..terus kafankan..harum bau kapur barus disegenap penjuru bilik mandi tu..
Abah x sempat bawak balik ke rumah..jadi sedara mara, kwn2 abah yg nk tatap wajah abah buat kali terakhir dpt tgk masa ni..pak imam bukak kan..Rezeki abah ramai jemaah solatkan abah sbb masa ni bru lepas solat asar..
Selesai solat terus bawa abah ke Tanah Perkuburan Tmn Cahaya Masai, masa  ni langit dah mendung semendung hati kami semua..
Perjalanan terakhir abah disisi emak..aku kne kuat utk mak..tu yg aku ckp berulang kali dlm ati ni.
Setiba di tanah perkuburan..lubang dah siap digali cume hujan lebat..

Alhamdulillah..selesai kebumikan Abah..tenang lah abah disana..Semoga abah ditempatkan dikalangan org2 yg beriman..Amin ya Rabbal Alamin..













0 comments:

Post a Comment

 
Mummy In Pinky Blogger Template by Ipietoon Blogger Template